Zoeken
  • Marlies Klooster

Een David-Prinsje over digitale toegankelijkheid

Bijgewerkt: 30 mei 2020

Het leuke van mijn opdracht bij Westland is dat ik helemaal inzoom op één onderwerp, digitale toegankelijkheid. Zoals mijn contacten op LinkedIn hebben gemerkt, want ik heb er al veel over gepost.


Het besluit digitale toegankelijkheid vereist een overzicht van alle websites waar de organisatie eigenaar van is. En van alle socialmedia-kanalen die je gebruikt. Bij Westland leidde dat tot een enthousiaste speurtocht en kreeg ik zelfs een e-mail uit 2008 doorgestuurd met domeinnamen die we nog niet in beeld hadden. Idem dito voor de Facebook-, Instagram-, LinkedIn- en YouTube-acounts die lang niet allemaal worden doorgemeten (maar wel vol pareltjes zitten, zie deze verkeerscampagne met Martin van Waardenberg!).

Met team AVG heb ik daarom vanaf het begin een goed contact. Want we ondersteunen elkaars belang: een veilige en herkenbare online identiteit.

Maar er gaat hier iets aan vooraf.


Wie maakt inzichtelijk welke keuzes er überhaupt zijn? Wie meet onze successen en mislukkingen? Wie willen we eigenlijk zijn online en waarom online? En wat betekent dat dan voor onze dienstverlening en onze klantreizen?

Ik weet dat het irritant is als iemand een 'David-Prinsje' doet en alleen maar vragen stelt. Maar ik hoop dat je ziet hoe voldoen aan de toegankelijkheidsnorm leidt tot een echte behoefte aan overzicht van je kanalen en meer analyse zodat je inzicht krijgt in het presteren van die kanalen met behulp van alle data die je maar losgeweekt krijgt.


Tot slot is een kanalen- of internetstrategie ook geen luxe natuurlijk.


En voor al deze dingen geldt, dat je daar anderen bij mag vragen ;)

64 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven