Zoeken
  • Marlies Klooster

Is digitale toegankelijkheid technisch?


Logo dat aangeeft dat ik lid ben van DDAI

Digitale toegankelijkheid is natuurlijk technisch. Maar dat is een Hollywoodfilm ook. En je smartphone, je Magimix en de rollator van je tante. Om te beoordelen of het een degelijk product is, moet je er wat van weten. Maar er is vooral veel niet-technisch aan toegankelijkheid. Zorgen dat het geregeld is, dat bij de inkoop van diensten en producten aan de leverancier wordt gevraagd dat hij kan bewijzen dat zijn producten voldoen. En dat hoeft niet moeilijk te zijn, want digitale toegankelijkheid is op een heleboel punten meetbaar. Soms handmatig maar soms ook automatisch.


Het is ook: zorgen voor mensen. Tijd en geld regelen voor de experts in je organisatie zodat ze trainingen en webinars kunnen volgen over hoe je mooie websites en e-diensten maakt die óók digitaal toegankelijk zijn. Om maar iets te noemen. Geïnteresseerd zijn in de gebruikers die tijdelijk of langdurig met beperkingen te maken hebben, van een gebroken pols tot een visuele beperking. Hoe werkt het nou echt voor die mensen? Op hun laptopje, telefoon, thuis en op het werk? Wat vinden ze belangrijk, waar haken ze af? Hoor je hun zorgen?


Daarom zou geen bestuurder of ambtenaar nog moeten stellen dat het 'iets technisch' is en dat hij of zij er geen verstand van heeft. Onze omgeving digitaliseert. Stay tuned.

En kom je er niet uit? Dan vraag je mij. Met trots kan ik melden dat ik vanaf heden ben terug te vinden op het platform DDAI van digitaal toegankelijke leveranciers: https://ddai.nl/aanbieders/if-you-management/. Vandaar dat gele logootje ;)

63 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven